جریمه تغییر کاربری مسکونی به تجاری طبق ماده 100

توسط0
6783
جریمه تغییر کاربری مسکونی به تجاری طبق ماده 100

جریمه تغییر کاربری مسکونی به تجاری

از مهمترین عوامل ایجاد نظم در جوامع شهری، جداسازی کاربری واحدهای تجاری از کاربری واحدهای مسکونی، کاربری اداری و کاربری صنعتی است.

اگر این تغییر کاربری بدون مجوز اراضی و املاک انجام شود، قانونگذاران برای چنین اقداماتی جریمه تغییر کاربری مسکونی به تجاری را طبق قوانین موجود در نظر گرفته اند.

جریمه تغییر کاربری مسکونی به تجاری بدون مجوز

براساس قوانین شهرداری ها، در ابتدا برای هر ملک مجوز یا پروانه ساخت صادر میشود که نوع کاربری آن مشخص می شود.

ماده 100 قانون شهرداری بیان میکند که هرگونه تغییر کاربری مسکونی به کاربری تجاری بدون دریافت مجوز از شهرداری جرم محسوب می شود.

جهت ارتباط مستقیم با کارشناسان مهندسی با شماره 09123173270 در ارتباط باشید.

مالک یا مستاجری که مرتکب چنین تخلفی شده باشد، باید کمتر از دو ماه ملک مورد نظر را به کاربری اصلی که مجوز بر اساس آن صادر شده برگرداند. در غیر اینصورت فرد محکوم به جریمه نقدی و حبس به مدت 6 ماه تا دو سال خواهد شد.

تغییر کاربری زمین یعنی بهره برداری و انتفاع از زمین در مواردی غیر از امور و کاربری که زمین به خاطر آن واگذار شده است که در زمین های زراعی و باغ جرم است. به استثنای موارد اخذ مجوز از جهاد کشاورزی و سازمانهای ذیربط یعنی تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی برای استفاده مالکان تا سقف 500 متر مربع یا مواردی که لازم تشخیص داده شود.

اراضی، بخشی از خاک هر کشوری است و علیرغم اینکه مردم می توانند تحت شرایط خاصی مالک برخی از زمین های مسکونی یا کشاورزی باشند، دولت همچنان برای حفظ و صیانت از خاک کشور قوانین و شرایطی را در مورد کاربری و بهره برداری از اراضی تعیین می کند. از اراضی تحت مالکیت قانونی اشخاص است و به گفته آنها به مالکان قانونی اجازه هیچ گونه تغییر و تحولی در اراضی نمی دهد.

از جمله این قوانین می توان به قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات و قانون اصلاح این قانون اشاره کرد که تغییر کاربری را تنها در موارد خاص مجاز دانسته و منوط به اخذ مجوز قانونی و نظر کارشناس می کند. و هرگونه تغییری را خارج از قانون جرم انگاری کرده است که مجازات سنگینی را برای مرتکب در پی خواهد داشت. به همین دلیل آشنایی با مفهوم کاربری، تغییر کاربری و شرایط انجام این امر ضروری است تا با مجازات مربوطه مواجه نشویم.

بنابراین در این مقاله قصد داریم بگوییم منظور از تغییر کاربری چیست، موارد مجاز و مستثنیات آن چیست و در چه شرایطی امکان تغییر کاربری اراضی کشاورزی وجود دارد و این عمل در چه شرایطی جرم است؟ و در نهایت به بررسی قواعد این موضوع از منظر قانون تغییر کاربری می پردازیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع با ما همراه باشید.

منظور از تغییر کاربری اراضی چیست

برای توضیح اینکه منظور از تغییر کاربری چیست، ابتدا باید مفهوم کاربری و انواع آن را توضیح دهیم و بگوییم دلیل پیش‌بینی چنین مشکلی چیست، سپس به این سؤال بپردازیم که منظور از تغییر کاربری چیست. ? پاسخ دادن

از آنجایی که نحوه استفاده از زمین که خاک هر کشوری است، تأثیر بسزایی بر محیط زیست، اکوسیستم، منابع طبیعی و … دارد، دولت علیرغم قانونی بودن مالکیت زمین و امکان هرگونه تداخل طبق حق از نظر مالکیت، سیاست کاربری زمین را نیز پیش بینی کرده و مجوز تغییر کاربری را اخذ و طبق قوانین مختلف اجرا می کند.

طبق قانون، اراضی می توانند کاربری های مختلفی از قبیل کشاورزی یا کشاورزی، مسکونی، تجاری، حمل و نقل، فضای سبز، پارکینگ، ورزشی و مواردی از این قبیل داشته باشند و هیچکس بدون کسب مجوز حق ندارد. از نظر قانونی نهاد ذی صلاح که بسته به نوع کاربری می تواند مرجعی مانند شهرداری، سازمان جهاد کشاورزی یا منابع طبیعی باشد، می تواند تغییر کاربری دهد.

کاربری اراضی یعنی هر زمینی بسته به شرایط جغرافیایی و محیطی خود امکان استفاده و بهره برداری خاص خود را دارد و در صورت استفاده خارج از کاربری ممکن است به محیط زیست، منابع طبیعی، اکوسیستم، حیوانات و… و غیره در دراز مدت باعث آسیب می شود و بنابراین بهتر است در مصارف خود از آن استفاده و بهره برداری شود.

با توجه به توضیحات فوق، هدف از تغییر کاربری این است که فرد نحوه استفاده و بهره برداری از زمین را تغییر داده و از آن استفاده های دیگری انجام دهد. به عنوان مثال، ساخت ویلا و املاک تجاری در زمین های کشاورزی و کشاورزی و در نتیجه استفاده از زمین کشاورزی برای استفاده تجاری یا مسکونی. به طوری که با این تغییرات دیگر امکان بهره برداری کشاورزی از زمین وجود ندارد.

 آیا تغییر کاربری اراضی جرم است

برای بررسی اینکه آیا تغییر کاربری جرم است یا خیر؟ ماده 4 قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات مورد بررسی قرار گیرد. ماده 4 قانون فوق الذکر در خصوص مجرمانه یا غیر مجرمانه بودن تغییر کاربری مقرر می دارد:

 

ماده (3) قانون فوق الذکر و تبصره (2) آن به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده 3 – کلیه مالکین یا متصرفین اراضی زراعی و باغات موضوع این قانون که به صورت غیر مجاز و بدون کسب مجوز از کمیسیون موضوع تبصره (1) ماده (1) این قانون تغییر کاربری می دهند علاوه بر این. به قلع و قمع بنا به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر قیمت اراضی کشاورزی و باغات به قیمت روز زمین با کاربری جدید و در صورت تکرار جرم محکوم خواهند شد. حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا شش ماه. تبدیل شد.

بر اساس این ماده هرگونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی و باغات که بدون اخذ مجوز از جهاد کشاورزی صورت گیرد جرم بوده و مرتکب به جزای نقدی و حبس محکوم می شود. تخریب خواهد شد. ویران خواهد شد.

مراحل تغییر کاربری مسکونی به تجاری

مدارک ذیل باید به یکی از دفاتر خدمات نوسازی برای ثبت درخواست تغییر کاربری ارائه شود.

  • ارائه مدارک شناسایی مالک
  • ارائه اصل سند ملک
  • ارائه تسویه حساب عوارض شهرداری ملک
  • ارائه مجوز های لازم از شهرداری و یا سازمان های ذیربط
  • ارائه نقشه ملک جدید
  • ثبت درخواست با تکمیل فرم در خصوص علت تغییر کاربری
  • تکمیل اطلاعات فردی صاحب ملک
  • تکمیل اطلاعات نوع کاربری ملک

بلافاصله اینجا کلیک نمایید و با کارشناسان و مشاوران ما ارتباط برقرار نمایید.

مشاوره جریمه تغییر کاربری

بعد از ثبت درخواست تغییر کاربری مسکونی به تجاری، بازرسان دفتر نوسازی، جهت تحقیق و ارزیابی ملک و بنا به نوع درخواست شما رسیدگی کرده و شما را از قبول و یا رد درخواست مطلع می کنند.

نحوه محاسبه هزینه جریمه تغییر کاربری مسکونی به کاربری تجاری

مطابق قانون تخلف در کمیسیون ماده  100 جریمه تغییر کاربری مسکونی به کاربری تجاری طبق قوانین موجود برای آن ها اعمال خواهد شد.

اگر افراد مبادرت به تخلف تغییر کاربری ملک غیر تجاری به ملک تجاری، بدون در نظر گرفتن قوانین شهرداری ها شوند، در صورتی که میخواهید کاربری ملک مسکونی را به تجاری تغییر دهید، ابتدا باید مراحل اخذ جواز تجاری را طی کنید. با بررسی های انجام گرفته توسط کارشناسان و مهندسین ناظر و … تاییدیه نهایی را دریافت کنید. مبلغی را با توجه به قیمت زمین در آن منطقه، طبقه ای که واحد در آن قرار گرفته، عرض معبر و فرسوده و یا مرغوب بودن منطقه که ملک در آن قرار دارد، توسط کارشناس محاسبه و شما موظف به پرداخت آن هستید که باید به حساب شهرداری و دیگر سازمان های ذیربط پرداخت کنید.

عواقب عدم پرداخت جریمه تغییر کاربری از مسکونی به تجاری

با توجه به نظر مشاوران حقوقی، تخلف تغییرات کاربری موقعی تحقق پیدا می کند. که، مندرجات پروانه ساختمانی نادیده گرفته شده و در محل غیر تجاری کسب و پیشه ای تجاری دائر شود.. شهرداری پس از اطلاع از این تخلف می تواند بعد از حداکثر مهلت 2 ماهه، محل کسب و کار بدون مجوز را تعطیل کند.

در صورتی که بعد از تعطیلی مالک یا مستاجر، مجدد از محل برای کسب و کار وتجارت  استفاده کند. به حبس از 6 ماه تا دو سال و جزای نقدی از 5 هزار و یک ریال تا 10 هزار ریال محکوم  می شود. محل مورد نظر مجدد تعطیل خواهد شد. با توجه به شرایط حکم بر اقتصاد کشورمان، افراد بسیاری به دنبال تغییر کاربری زمین و ساختمانهای کلنگی به کاربری تجاری هستند.

موارد مجاز تغییر کاربری اراضی

همانطور که گفتیم قانونگذار کاربری های مختلفی را پیش بینی کرده است و هرگونه تغییر کاربری کشاورزی یا مسکونی منوط به اجازه مراجع ذیصلاح می باشد. لذا در این قسمت قصد داریم بر اساس قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات در مورد موارد مجاز تغییر کاربری صحبت کنیم.

تبصره 1 ماده 3 قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات مقرر می دارد: «تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی برای سکونت شخصی مالکان تا پانصد مترمربع. تنها برای یکبار و برای احداث واحدهای دامداری، مرغداری، آبزی پروری، تولیدات گلخانه ای و نیز صنایع تبدیلی و تکمیلی واحدهای کشاورزی و صنایع دستی مشمول پرداخت عوارض این ماده نخواهد بود.

بر اساس این ماده می توان گفت که صاحبان زمین و باغات کشاورزی تا 500 متر مربع مجاز به تغییر کاربری زمین کشاورزی و باغ خود برای سکونت هستند و البته لازم به ذکر است که در موارد مجاز نیز این عمل یعنی تغییر کاربری اراضی زراعی و باغات تنها پس از اخذ مجوز از جهاد کشاورزی امکان پذیر است و قانونگذار در ماده 4 قانون اصلاح قانون اصلاح قانون ق. حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات.

قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی

قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی همانند قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات و قانون اصلاح این قانون است که در ماده یک خود در پاسخ به این سوال که آیا می توان تغییر کاربری زمین کشاورزی و باغ به مسکونی. هست یا نه؟ مقرر می دارد:

به منظور حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات و تداوم و بهره وری آنها، از تاریخ تصویب این قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرکها ممنوع است مگر در موارد ضروری. موارد ”

طبق ماده 1 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات، تغییر کاربری اراضی کشاورزی تنها در موارد ضروری از جمله استفاده شخصی مالکان آنها که دارای سند رسمی یا عادی هستند، امکان پذیر است. تا 500 متر مربع و بر اساس تبصره 1 ماده 2 قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها این ضرورت توسط کمیسیونی متشکل از رئیس سازمان جهاد کشاورزی تشخیص داده می شود. رئیس مسکن و شهرسازی و همچنین مدیر کل حفاظت محیط زیست استان محل استقرار زمین. و یک نماینده از سمت استانداری وجود دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تغییر کاربری در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی ما نیز با ارائه خدمات مشاوره حقوقی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه تغییر کاربری هستند.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی

در قسمت های قبل توضیح دادیم که منظور از تغییر کاربری چیست و چه شرایطی دارد و گفتیم انواع کاربری ها چیست. پس از بررسی مفهوم تغییر کاربری و انواع کاربری، در این قسمت از مقاله قصد داریم در مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی و شرایط آن صحبت کنیم که ضوابط آن در قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها و قانون اصلاحی این قانون بیا.

طبق دو قانون فوق الذکر تغییر کاربری اراضی کشاورزی صرفاً در موارد استفاده شخصی مالکین دارای مدارک جهت سکونت تا سقف 500 متر مربع و یا در مواردی که ضروری تشخیص داده شود پس از اخذ موارد لازم. اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و سایر مراجع ذی صلاح امکان پذیر خواهد بود و هرگونه تغییر کاربری بدون مجوز جرم و مستوجب مجازات هایی از قبیل حبس، جزای نقدی و تخریب ساختمان می باشد.

همچنین احداث گلخانه، دامپروری یا مرغداری و هر چیزی که با هدف استفاده بهتر و بهینه از محصولات کشاورزی باشد، تغییر اراضی محسوب نمی شود، اما با وجود این، فرد برای ساخت نیاز به کسب مجوز از سازمان دارد. این چیزها جهاد کشاورزی و سایر مراجع ذیصلاح خواهد بود.

استثنائات تغییر کاربری اراضی

برای بررسی استثنائات تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات باید به تبصره 4 و 5 ماده 2 قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات مراجعه کرد و دید مواردی که قانونگذار مستثنی از تغییر کاربری دانسته و یا شامل قانون حفظ کاربری اراضی یا قانون اصلاحی این قانون نباشد. این استثنائات شامل مواردی است که استفاده بهینه از محصولات کشاورزی است و مواردی که در داخل اراضی طرح هادی است که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

تبصره 4 ماده 2 قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات مقرر می دارد: «ایجاد گلخانه، دامداری، مرغداری، پرورش ماهی و سایر محصولات کشاورزی و کارگاه صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها. بهینه سازی تولید بخش کشاورزی بوده و تغییر کاربری محسوب نمی شود موارد مذکور از شمول این ماده مستثنی بوده و با رعایت مقررات زیست محیطی و با موافقت سازمان های جهاد کشاورزی بلامانع است. از استان ها.”

بر اساس این ماده، اگر شخصی پس از اخذ مجوز از جهاد کشاورزی، اقدام به احداث مواردی از قبیل گلخانه، دامپروری، مرغداری یا پرورش ماهی و سایر مواردی که در جهت بهینه سازی تولیدات کشاورزی محسوب می شود، اقدام نماید. تغییر کاربری اراضی کشاورزی و فاقد باغ بوده و جرم محسوب نمی شود.

در تبصره 5 ماده 2 قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات نیز آمده است: «اراضی در محدوده قانونی روستاهای دارای طرح هادی مصوب مشمول مقررات طرح هادی بوده و مستثنی هستند. از کلیه احکام این قانون».

طرح هادی طرحی است که با هدف اصلاح ساختار و کاربری اراضی روستایی طراحی شده است و هدف آن استفاده بهینه از بافت روستاها است و بدین وسیله بسیاری از اراضی که قبلاً برای بهره برداری از آنها استفاده می شد. پروانه ساخت و تغییر کاربری نگرفته اند تغییر کاربری می گیرند و بر اساس ماده مذکور اراضی داخل طرح هادی از شمول قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها خارج می شوند. قانون اصلاحات این قانون.

54321
(1 vote. Average 5 of 5)
نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام شما:*

وبسایت:

دیدگاه شما